led pcb sainsmart


hallo allemaal
ik ben nieuw met arduino en electro ben een mechanica iemand nu de vraag ik heb een arduino uno r3 aangeschaft en een 8 kanaal rgb pcb met 8 leds erop
ik dacht die prik ik er zo op maar weet niet hoe
dus ook maar een brood plank erbij gehaald
het betreft een sainsmart strip er staat pin 0 tot 8 kan ik de les sturen dat snap ik nog wel maar dan heb ik nog 3 pinnen met rgb rood groen blauw waar gaan die op ook op data pinnen mischien geen idee
dan vind ik nog vcc pin das voor 5 volt waar de gnd dan
ik hoop dat iemand mij weg wijs maakt zal een foto posten van het pcb te
groet

hoi lenbran, en welkom.

op de foto kun je een aantal dingen zien.
boven aan zie je de leds, die witte dingen.
daar onder zie je telkens een klein zwart driepootje.
dat zijn transistoren.
die transistoren worden zonder twijfel aangestuurd door de pinnen d1 t/m d8.
daarom moet je ook een vcc aansluiten, anders heeft de transistor niets om door te schakelen.
die transistor zet dus 5 volt op de led, al naar gelang deze word aangestuurd.
de led heeft 3 kathodes, die met gnd verbonden moeten worden.
die aansluitingen heten dus r, g, en b.
de truc nu dat je er voor moet zorgen dat er telkens een kleur geselecteerd moet worden, en tegelijk een led die in die kleur moet oplichten.
en jij bepaalt dat dan dus met je arduino.

het kan zijn dat in bovenstaande verhaal de plusjes en de minnetjes met elkaar verwisseld moeten worden.
ik zal nog kijken op de sainsmart site, want daar komt dat printje zo te zien vandaan.
wellicht daar meer info te vinden.


Arduino Forum > International > Nederlands (Moderators: Jantje, JO3RI) > led pcb sainsmart


arduino

Comments